יום ראשון, 10 במרץ 2013

התמודדות עם טראומה


רבים לא יודעים, אך מצבים והתמודדויות לא פשוטות בחיים עלולים להחמיר ולכן גם ליצור סימפטומים פסיכיאטריים. 
ישנו קשר הדוק בין אירועים טראומטיים בחיים לבין סמפטומים אלו. ישנן דרכים רבות היעילות במצבים של התמודדות עם טראומה . כל אחד בוחר לעצמו את הדרכים שמועילות לו ומסייעות לו בהתמודדות עם הטראומה שלו. אבל לפני בחירת הטיפול, חשוב מאוד לדעת מהן האפשרויות. במאמר זה ננסה לפרט על מספר שיטות לטיפול בנושא של התמודדות עם טראומה:

1. התמודדות עם טראומה / פוסט טראומה ניתנת לטיפול על ידי טיפול תרופתי - יש להתייעץ בפסיכיאטר קודם לכן ולבצע התאמה לתרופות הרלוונטיות. טיפול תרופתי מעניק לרוב פיתרון מיידי ומטפל בסימפטומים של הבעיה אך לא בבעיה עצמה. בנוסף, יש לשים לב כי פעמים רבות טיפול תרופתי עלול להיות מלווה בתופעות לוואי אחרות ועל כן לא כל תרופה מתאימה לכולם. 

2. טיפול בפסיכודרמה - הינו טיפול פרטני או קבוצתי המאפשר לפרט להעלות את בעיותיו ולהתמודד עימן על דרך הספונטניות. קונפליקטים ורגשות לא מעובדים מטופלים על ידי דיבור ועל ידי הצגת הדברים. אין ספק כי טיפול בפסיכודרמה מסייע לרבים היות והפרט מעלה את בעיותיו ומתמודד עימן. 

3. קבלת שליטה על חייכם: קחו שליטה על חייכם. במצב של התמודדות עם טראומה רבים חשים כי איבדו שליטה על חייהם. אחד הדברים החשובים לעשייה הוא קבלת השליטה על חייכם חזרה ולכן קבלת החלטות צריכה להיעשות על ידכם ובאופן עצמאי. 

4. לדבר על הטראומה - כמה שיותר. עם חברים, משפחה, פסיכולוג, העלאה על הכתב. כל דרך שבה תוכלו לבטא עצמכם. 

5. במצב של התמודדות עם טראומה ישנה תחושה שבה לא ניתן לסמוך על אף אחד. חשוב לאתר חבר קיים או חבר חדש ועימו לפתח קישרי חברות הדוקים, לבלות עימו לכייף. בדרך זו יתפתחו יחסי חברות וקירבה עד כדי מצב שתוכלו לסמוך על אחרים שוב.

6. ללכת לטיפול קבוצתי או טיפול פרטני. טיפול קבוצתי יכול להקנות לכם תחושת שייכות, להוות קבוצתֿֿ  תמיכה ועזרה. טיפול פרטני יכול לסייע ברמת ההתמודדות האישית, בסיוע בהתמודדות עם תהליכים עמוקים שלעיתים קשה להחצין בקבוצה.

7. בניית תכנית החלמה - תכנית כזו היא תכנית בה יש להציב יעדים ולפרט מה גורם לכם להרגיש טוב, איך תעשו זאת ובעזרת מי. כמובן שכדאי להיעזר במטפל ובסופו של דבר חשוב גם ליישם. 

למידע נוסף, ניתן לפנות לשני עמרם , מאמנת אישית העוסקת בתחום של ייעוץ זוגי,  פוסט טראומה, טיפול אישי, הדרכה הורית, זוגיות במשבר וכן יעוץ זוגי.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה